Lagi-lagi tentang cikgu


Artikel ini saya petik dari blog:  http://cursingmalay.blogspot.com/

May 17, 2013

CIkgu Kerja Half Day Aje La...Apa Pasal Nak Kena Ada Hari Guru Ni? Enginner Tak Ada Pun Hari Engineer?


Pepatah orang putih mengatakan.. "Those who can do, do....those who can't...teach."

Aku tak paham sebenarnya kenapa peribahasa tu diwujudkan., seolah-olah nak memandang rendah kemampuan cikgu-cikgu. Itu jugaklah yang berlaku kalau kau layan sesetengah cerita Hollywood ni..asal dia cikgu, dia jadi bahan lawak, bahan kutuk, sebab gaji dia kecik dan kerja dia mudah.

Peliknya, ada jugak orang kita yang boleh percaya dengan benda2 ni. Nak tau siapa diorang ni, tiap2 kali kalau ada Kesatuan Guru buat permintaan dengan kerajaan, diorang ni lah yang akan bising menentang. Padahal..tak ada langsung kaitan dengan diorang pun! Tapi dia nak bangun menentang jugak.

Siapa sini berani kata cikgu ni senang? Angkat tangan? "Kerja half day goyang kaki niaga kain, apa yang susahnya?" Kau nak tau macam mana rasanya jadi cikgu?

Cuba tiap2 setengah jam, kau bangun, kemudian kau naik tangga 3 tingkat. Kemudian dah sampai atas, kau duduk sana sekejap. kemudian turun balik 2 tingkat. Duduk sana sekejap kemudian naik balik tingkat atas. Kemudian turun bawah balik 3 tingkat masuk balik ofis kau. Kau tengok ada ofismate kau terberak dalam ofis dan kau yang kena cucikan berak dia. Bos kau pulak duk menangis tanya kau bermacam persoalan yang kau tak tau nak jawab. Kau cuci berak dan kau jawab soalan bos kau, kemudian kau panjat balik tangga  3 tingkat....

Kau buat camtu hari-hari.
Buat masa kau mengandung.

Cikgu adalah satu2 nya orang yang boleh claim "korang semua adalah produk aku." Orang kerja oil and gas kerja dia tarik minyak...gaji besar. Orang kerja pilot kerja dia bawak kapal terbang..gaji besar. Tak ada cikgu ni, tak ada lah kau kerja oil and gas dan pilot ni bro! Produk cikgu adalah manusia. Dan jika cikgu gagal, produk diorang adalah mat rempit, bohsia dan gadis2 murah yang jual vagina untuk duit. Adakah anda produk gagal guru yang tidak komited?

Cikgu tidak boleh gagal! Cikgu tidak boleh malas dan cikgu tidak boleh main-main! Sebab dalam tangan cikgu lah masa depan orang2 ni.

Sebab itu aku berharap agar "Kabinet Pilihan Minoriti Rakyat Malaysia" yang baru ni, tolong, tolong dan tolong benarkan cikgu2 fokus dekat pengajaran dan pembelajaran. Jangan suruh cikgu2 buat kerja admin, jangan dipinta cikgu buat kerja data entry. Biarkan cikgu fokus dekat kelas dan anak murid diorang. Memang ada bad apples among the cikgu yang lebih sibuk jual kain,jual kuih, jual makeup sehingga lupa hal kelas, ada jugak yang tak pernah masuk kelas sehinggakan budak2 tak belajar satu benda pun...

Tapi kenapa kita, sebahagian masyarakat ni, perlu mendiskriminasi cikgu hanya sebab ada cikgu haprak ni?

Itu peranan dan kerja kementerian! Jika ada cikgu tak perform, cikgu tak bagus....kenapa perlu diteruskan lagi khidmat dia sebagai cikgu dan terus nak employ mangkuk2 ni? Dah tak perform..buat apa nak kekalkan, kan?

Sebab itu, aku berharap agar kita sebagai orang luar, berenti lah memandang rendah kepada guru-guru ni. Janganlah sebab sekarang ni kau dah kerja Pejabat Pendidikan Daerah, kau dah jadi berlagak dan menyampah pulak dengan kerenah cikgu-cikgu ni.

Dalam banyak2 kerja yang rewarding financially, semuanya dapat gaji besar sebab risk dia besar. Business, pilot,OnG, engineer mekanikal....big risk big reward. Tapi profesion guru ni lah satu2 nya profesion di mana big risk, small reward. Cikgu cuba mintak reward, balik2 kena kutuk dengan penjawat awam lain yang tak puas hati cikgu kerja half day. Kerja half day pun kalau tiap2 masa turun naik tangga, layan 30 orang budak yang 80% ada potential terberak dalam kelas....itupun ada lagi suara yang nak merungut kata cikgu ni anak manja, anak emas la, puteri intan payung lah.

Aku tulis ni bukan sebab wife aku cikgu. Tapi sebab aku pun boleh dikira "sejenis cikgu."Kalau aku, disuruh untuk ajar budak sekolah rendah dengan gaji yang diorang dapat dan segala benda yang diorang kena buat....AKU TAK NAK BUAT. Sebab tak berbaloi. Apatah lagi kalau kena ajar budak sekolah menengah. Mesti ada aje dua tiga orang aku hentak setiap hari kalau kurang hajar dengan aku sebab aku jenis tak berapa sabar dengan golongan remaja ni.

Balik2 orang yang anti guru ni ayat dia nak rendahkan cikgu2 ni bunyinya "Eleh...diorang tu jadi cikgu sebab diorang tak dapat kerja lain la tu. Last resort..terpaksa jadi guru!" Mesti kau ada jumpa orang camtu kan? Kalau ada, berak dalam kereta dia kemudian, suruh dia basuh dan tanya dia, "senang jadi cikgu ni bang?" Eksperimen ini disyorkan berdasarkan kisah benar.

Akhirnya, pada aku la, peribahasa orang putih tu, aku rasa boleh diubah,  "Those who can do, do, those who can teach, teach, those who can't do, bitch. Those who are smart..do all."

Cikgu tidak boleh gagal...gagal seorang cikgu menjalankan tanggungjawab dia, gagal lah masyarakat kita. Ajarlah anak murid supaya hidup dengan prinsip pegang mana yang betul dan buang mana yang salah.Kalau kau kahwin dengan seorang cikgu, kau ada tnggungjawab untuk pastikan yang pasangan kau jalankan tugas dia dengan betul dan bukan sekadar ala kadar. Lagilah kalau dia cikgu sekolah biasa...aku selalu dengar cerita member aku yang sekolah biasa ni..cikgu malas nak masuk kelas sebab dia dah fed up nak mengajar budak2 tak berapa cerdik...come on la. Kalau ada seorang dua yang sukses daripada kelas yang bawah2 ni pun lagi bagus daripada tak try langsung. Cikgu macam mana pun kena try jugak!

No comments:

Post a Comment